• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Бібліотека

Бібліотека

Завітайте до нашої бібліотеки!

«Талановиті пальчики»

Пальчикові гри є культурною спадщиною німецького народу, історія їхнього існування налічує сторіччя. Слов'янська культура також багата на народні пісень­ки, лічилки, вірші, наспівуючи або розповідаючи які, дорослі гралися з долоньками та пальчиками маляти. Під час пальчикових ігор діти, наслідуючи рухи дорос­лих, активізують моторику рук.

Між тілесною активністю та формуванням мозку існує певний зв'язок. Засновник вальдорфскої педагогіки філософ Р. Штайнер визначав особливе значення цьо­го зв'язку для розвитку дитини. Те, що тілесна мотори­ка існує не ізольовано, а поруч із духовною активністю, також наголошується іншими авторами. Акти мислен­ня та уявлення супроводжує моторна активність.

Існують методики, за допомогою яких лікують дефекти мозку дітей за допомогою рухової терапії. «Клінічний досвід свідчить, що за відомих умов існує можливість вплинути на відновлення мовлення, вправляючи руку, і, навпаки, при паралічі однієї половини тіла мовлен­нєвими вправами позитивно вплинути на обмежену рухливість руки», — зазначав Ф. Кайнц у «Психоло­гії мовлення». Доведено, що порушенням мовлення (легастенії) найкраще прртидіють вправи в рівновазі та орієнтації в просторі, тренування спритності кінцівок, тобто дійсно «розум дитини перебуває на кінчиках її пальців», як зазначав В. О. Сухомлинський.

Взаємозв'язок загальної та мовленнєвої моторики підтверджений дослідженнями багатьох науковців (І. П. Павлов, О. О. Леонтьєв, О. Р. Лурія). Формуван­ня рухів відбувається за участі мовлення.

Рухи ніг, рук, тулуба, голови готують удосконалювання рухів артикулярних органів: губ, язика, нижньої щеле­пи та ін. Особливо тісно пов'язаний розвиток дрібних рухів пальців рук зі становленням мовлення та мис­лення. Доведено, що в руховій області кори головного мозку проекція кисті руки величезна відносно проекції решти частин тіла і становить 1/3 усієї площі; До того ж вона надзвичайно близька до мовленнєвої моторної зони (зони Брока).

Науковці, які вивчають діяльність дитячого мозку та психіку дітей, наголошують на великому стимулю­ючому значенні функції руки. Працівники Інституту фізіології дітей і підлітків Академії педагогічних наук Росії підтвердили, що рівень розвитку мовлення дітей безпосередньо залежить від ступеня сформованості дрібних рухів пальців рук. Відомий дослідник дитячого мовлення професор М. М. Кольцова Зазначає: «Рухи пальців рук історично, під час розвитку людства ви­явилися тісно пов'язаними з мовленнєвою функцією... У дитини спочатку розвиваються дрібні рухи пальців рук, потім з'являється артикуляція складів».

У роботах М. М. Кольцової доведено, що формуван­ня мовлення відбувається під впливом кінестетичних імпульсів від рук, а точніше — від пальців. Тому трену­вання дрібних диференційованих рухів пальців є також стимулом для розвитку мовлення дитини та потуж­ним тонізуючим фактором для кори головного мозку в цілому. Тому пальчикові ігри дуже важливі для дітей молодшого шкільного віку.

При деяких мовленнєвих порушеннях у дітей про­стежується різко виражена загальна моторна недо­статність, а також відхилення в розвитку рухів пальців рук. Р. Штайнер у роботі «Відновлення педагогічно-дидактичного мистецтва за допомогою антропософії» зауважує: «Якщо ми знаємо, що хтось, хто ніяково рухає пальцями, має неспритний інтелект, негнучкий розум, у той час' як той, хто може належним чином володіти своїми пальцями, має такий самий рухливий розум і думки, тому не можна недооцінювати розвитку зовнішньої людини з тією метою, щоб із сукупності навичок зовнішньої людини інтелект сформувався як його частина».

У дітей, які швидко та вільно повторюють за педагогом рухи пальцями, добре розвинене мовлення. І навпаки, якщо діти розмовляють погано, то пальці в них напру­жені або мляві, згинаються та розгинаються тільки всі разом і не виконують окремих рухів.

Дбаючи про своєчасне формування мовлення, важливо ,. не тільки гратися та розмовляти з дитиною, але й роз­вивати її рухові вміння, робити разом із нею різнома­нітні вправи для пальців — це допоможе дитині швид­ше адаптуватися до школи. Унаслідок таких вправ кисті стають рухливими та гнучкими, зникає скутість рухів, а це запобігає появі так званого «писального спазму» — частої хвороби маленьких школярів.

Веgгеіfеп німецькою означає «зрозуміти, схопити». Як образно висловився О. Кооб, «руки майже можуть думати». Коли ми робимо дітей спритними, ми сприяємо тому, що мислення також стає спритним.

Пальчикові ігри сприяють розвитку вміння управляти рухами, концентрації уваги на одному виді діяльності. Вони розвивають терпіння, почуття впевненості в системі «тілесних координат», що знижує можливість виникнення неврозів. Крім того, вони полегшують контактувати дітям із дорослими та однолітками, а також дарують радість взаєморозуміння зі словами та без слів.

Пальчикові ігри дуже емоційні та цікаві. Проведення їх у школі та вдома стимулює фантазію дитини, виявляє її творчі здібності. Такі ігри немовби відбивають об'єктивну реальність світу предметів, тварин, людей, їхню діяльність, а також процеси та явища, що відбуваються в природі (вітер, дощ, сонце, листопад тощо).

Пальчикові ігри можуть проводитися як інсценування будь-яких римованих історій або казок за допомогою пальців. У них переважно беруть участь обидві руки, тоді діти швидше вчаться орієнтуватися в поняттях: «праворуч», «ліворуч», «угору», «униз», «зверху», «знизу» тощо.

Маленькі діти краще сприймають пальчикові ігри, що виконується однією рукою. Вони можуть опановувати ігри, що здійснюються обома руками, наприклад під час асиметричних рухів, коли одна рука наче малює «будиночок», а друга — «кішку», яка «вбігає» в цей «будиночок». Молодші школярі віддають перевагу іграм із безліччю подій, охоче підспівують тексти у потрібному ритмі.

У наведеному комплексі «Талановиті пальчики» учні зможуть систематично тренувати дрібні рухи пальців, що стимулююче та тонізуюче впливають на розумовий розвиток.

Учитель ознайомлює школярів із текстом пальчикової вправи та демонструє рухи, що потрібно виконувати під час промовляння кожного рядка. Пальчикові вправи завжди виконуються двічі. Рухи спочатку виконуються правою рукою, потім — лівою. Рухи паїьцями узгоджуються з текстом гри та виконуються синхронно до мовлення педагога. Учні разом чітко та виразно розповідають вірш.

Ігрова вправа «Запрошення до Майстер-класу»

Вихідне положення (В. П.) — сидячи за партами.

Підвелися, усміхнулись, (стати біля стільця, спину трима­ти рівно, плечі розвернути, усміхнутися)

Ліворуч-праворуч потягнулись. (Повернутися ліворуч, потягнутися, руки в сторони; потім те саме — праворуч.)

На мене, на тебе, на нас (правою рукою показати на себе, на товариша. Плеснути долонями по долонях товариша)

Уже чекає Майстер-клас. (4 кроки на місці.)

(М. Малашенко)

Гра «П'ятеро братів-молодців»

В. П. — стоячи, права рука перед собою, долоня вертикально під прямим кутом до передпліччя, пальці разом.

П'ять братів-молодців (пальцірозчепірити)

Дружно працюють, дружно сплять, (двічі з напруженням стиснути пальці в кулак і розтулити, потім повільно стис­нути пальці в кулак і покласти на нього щоку, дещо схиливши голову праворуч і заплющити очі)

На однім стільці сидять. (Зігнути руки в ліктях і розчепі­рити в сторони. Ліва долоня у вертикальному положенні зі зведеними пальцями (пальці вгору) і правий кулак, що при­тиснутий до низу лівої долоні, утворюють «стілець».)

Коли перші три пишуть, (з'єднати великий, вказівний - і середній пальці, ніби вони «тримають ручку». Імітувати написання будь-яких літер у повітрі.'На 5— 7рядках пальці продовжують «тримати ручку»)

То два інших і не дишуть. (Безіменний палець та мізинець зігнути та міцно притиснути до середини долоні.)

Тільки журяться, смиренні, (тричі повільно розігнути та зігнути великий і вказівний пальці)

Що самі вони не вчені. (Розігнути великий і вказівний паль­ці. Чотири рази відвести мізинець від безіменного пальця.)

Що ж це таке? (Усі пальці, крім вказівного, стиснути в кулак. Вказівний малює в повітрі знак питання.)

Не якісь там небувальці — (вказівний палець відвести праворуч-ліворуч, виконуючи жест заперечення)

Просто... пальці (Двічі стиснути та розтиснути пальці обох рук у кулак.)

Гра «Мізинець»

В. П. — стоячи, права рука перед собою, пальці стиснути в кулак, передпліччя вертикально. На рядках 1-7 усі пальці правої руки, крім мізинця, залишаються стиснутими в кулак.

Пальчик перший не чужинець, (виставити мізинець, двічі
відвести його праворуч-ліворуч, виконавши жест запере­
чення) ;

Називається мізинець, (двічі енергійно зігнути та розігнути мізинець)

А по-нашому — малий. (Повільно з напруженням зігнути мізинець.)

Не ледачий і не злий, (розігнути мізинець. Подушечками пальців лівої руки по черзі погладжувати мізинець правої руки зі сторони долоні великим, вказівним і знов великим пальцями)

Не скупий, не задавака, Не сумний, не забдака.

Він -— улюбленець братів, (тричі погладити всіма пальцями лівої руки, що стулені докупи, мізинець правої руки з кінчика до основи, охопивши його з усіх боків)

Пташенят, дітей, котів...(Обидві кисті стулити тильними сторонами

зап 'ястків, пальці виконують віялоподібні рухи, імітуючи рухи крил птахів; гойдання немовляти; широко розчепірити всі пальці обох рук біля носа, демонструючи котячі вуса.)

З усіма завжди він ладить,(зчепити мізинці обох рук у «замок» (жест примирення), якщо гра виконується на­одинці, або мізинці правих рук, якщо гравців двоє або більше)

Бо усіх найперший гладить. (Двічі погладити товариша або уявну людину по голові.)

(І. Січовик)

Гра «Безіменний»

В. П. — стоячи, передпліччя вертикально, усі пальці правої руки стиснути в кулак.

Другий пальчик в мене є, (виставити безіменний палець правої руки)

Він імен не визнає. (З виставленим безіменним пальцем чотири рази помахати передпліччям праворуч-ліворуч (жест заперечення). Рухи передпліччям поєднуються з однойменни­ми поворотами голови.)

Сам без імені прожив (із виставленим безіменним пальцем
чотири рази повернути передпліччя праворуч-ліворуч навколо
вертикальної осі, палець наче «похваляється»)

Та ніколи не тужив. (Кінчиком безіменного пальця сім разів торкнутися центра долоні. Решта пальців правої руки стис­нути в кулак.)

Я кажу до нього: — Друже, (виставити великий палець лівої руки, чотири рази зігнути та розігнути його)

Я назву тебе байдужим. (Великим пальцем лівої руки чотири рази торкнутися ближчої фаланги безіменного пальці правої руки.)

Округлились в нього очі (великим пальцем знизу та рештою пальців зверху обома руками утворити два кільця, піднести до очей, ніби дивитися у бінокль)

І вигукує: — Не хочу! (Міцно стуливши повіки, заплющи­ти очі. Перед грудьми чотири рази зробити перехресні рухи передпліччями (жест заперечення). Усі пальці, крім безімен­них, стиснути в кулак.)

То назву тебе я другим! (Розплющити очі. Великим пальцем лівої руки чотири рази торкнутися середньої фаланги безі­менного пальця правої руки.) —За які такі заслуги? (Кінчиком безіменного пальця вісім разів торкнутися центра долоні. Решту пальців правої руки стиснути в кулак.)

Жив без імені я довго, (із виставленим безіменним пальцем чотири рази повернути передпліччя праворуч-ліворуч навколо вертикальної осі, палець наче «похваляється»)

Обійдуся і без нього! (Із виставленим безіменним пальцем енергійно махнути правою рукою згори вниз.)

— Як не хочеш, то у мене (виставити великий палець лівої руки, чотири рази зігнути та розігнути його) Будеш зватись безіменним! (Усі пальці правої руки стисну­ти в кулак. Великим пальцем лівої руки чотири рази торкну­тися кінцевої фаланги безіменного пальці правої руки.)'

— Треба згодитись, мабуть, {двічі повільно розігнути та
зігнути безіменний палець правої руки, по одному згинанню-
розгинанню на кожний рядок)

Бо по-іншому назвуть.

(І. Січовик)

Гра «Середній»

В. П. — стоячи, передпліччя вертикально, пальці обох рук стиснути в кулаки.

Хто тут палець-самохвалець? (Виставити великий палець лівої руки. Чотири рази зігнути та розігнути його.)

Це не я! Я — скромний палець. {Виставити середній палець правої руки. Помахати передпліччям праворуч-ліворуч-праворуч. Повільно зігнути середній палець.)

Вам підтвердить попередній: {виставити безіменний палець правої руки та вісім разів постукати по його нігтю поду-шечкоїд середнього пальця)

Я не старший, я — середній. (Безіменний залишається виставленим. Подушечкою середнього пальця чотири рази постукати по нігтю великого пальця. Зігнути безіменний палець, водночас виставить вертикально середній палець. Тричі дещо зігнути та розігнути його. Зігнути середній палець.)

— Що ти можеш? Що ти вмієш? (На 5—8рядках усі пальці
правої руки стиснути в кулак. Повільно двічі зігнути та
розігнути великий палець лівої руки.)

Чи ти косиш? Чи ти сієш? (Імітувати рухи косаря: від­вести ліву руку назад, потім вивести її вперед, стиснувши пальці в кулак. Імітувати сіяння лівою рукою, проводячи подушечками чотирьох пальців поподушечки великого
пальця.)

Чи ти сильний? Чи слабенький? {Ліву руку відставити до плеча. Розігнути всі пальці лівої руки, із напруженням стиснути їх в кулак. Опустити передпліччя вниз, розтулити кулак, повністю розслабити ліву руку.)

Чи великий? Чи маленький? {Звестися на носки, підняти - ліву руку вгору. Розкрити долоню, пальці разом. Присісти, опустити ліву руку, зупинивши її біля підлоги.)

— Я найдовший і найбільший, {підвестися, виставити
середній палець правої руки. Великим і вказівним пальцями лівої руки погладити його від основи до кінчика з обох сто­рін, потім — із боків)

Найпрудкіший, найсильніший. {Ліву руку зігнути у лік­тьовому суглобі, виставити передпліччя вперед під прямим кутом до плеча долонею вгору, пальці разом. Кінчиком виставленого середнього пальця правої руки торкнутися лівої руки в чотирьох місцях: внутрішньої сторони ліктьового суглоба, середини передпліччя, основи долоні, подушечки середнього пальця. Руки зігнути перед грудьми, середні пальці обох рук із силою зчепити в «замок».)

Все роблю я тут і там — (із виставленим середнім пальцем правої руки махнути передпліччям згори вниз. Поставити в повітрі точки перед собою на рівні плечей ліворуч і право­руч виставленим середнім пальцем правої руки) Помагаю всім братам. {Зігнути обидві руки в передпліччях перед собою, поставити їх вертикально одну навпроти дру­гої, пальці розчепірити. Подушечкою середнього пальця пра­вої руки торкатися по черзі подушечок пальців лівої).

(І. Січовик)

Гра «Вказівний»

В. П. — стоячи, передпліччя вертикально, усі пальці правої руки стиснути в кулак.

У мене палець є четвертий. (Виставити вказівний палець.)

Дуже гордий він і впертий. (Із виставленим вказівним паль­цем двічі повернути передпліччя праворуч-ліворуч навколо вертикальної осі.)

Не простий, а головний (із виставленим вказівним пальцем тричі помахати передпліччям праворуч-ліворуч-праворуч (жест заперечення). Тричі зігнути та розігнути вказівний палець)

І до всього — вказівний. (Із виставленим вказівним пальцем зігнути та розігнути передпліччя. Випрямити руку вперед, наче вказуючи на щось.)

Тільки звернетесь до нього, (виставити великий палець на лівій руці, чотири рази зігнути та розігнути його)

То покаже вам дорогу, (вказівним і великим пальцем лівої руки провести дві лінії в повітрі в будь-якому напрямку, показуючи дорогу)

Де знаходиться наш сад, {утримувати передпліччя лівої руки вертикально перед собою долонею назовні. Пальці роз­чепірити, імітуючи дерево, вказівний палець правої руки вказує на нього)

І куди пішов мій брат. (Зігнути кисть лівої руки вниз під кутом 90° до передпліччя, що знаходиться у горизонтально­му положенні. Вказівним і середнім пальцями робити рухи вперед-назад, імітуючи ходьбу людини, вказівним пальцем правої руки вказуючи на неї.)

Вкаже, хто і де живе, (тримати кисті обох рук перед собою, . з'єднавши їх кінчиками середніх пальців під кутом 60°, імі­туючи «дах будівлі»)

В кого платтячко нове. (Провести обома руками по тулубу з боків згори вниз від пахви до середини стегна.)

Пальчик мій вчиняє чвари, (виставити вказівні пальці, дві­чі стукнути серединою вказівного пальця лівої руки по сере­дині вказівного пальця правої руки, утворюючи хрестики)

Заперечує і сварить. (Із виставленим вказівним пальцем тричі помахати правим передпліччям праворуч-ліворуч. Двічі опустити праве передпліччя вперед і повернути його у вер­тикальне положення.)

Він усіх до себе кличе, (розвернути праве передпліччя тиль­ною стороною до себе. Чотири рази зігнути та розігнути вказівний палець, наче скликаючи всіх до себе)

А як треба, то полічить (виставленим вказівним пальцем зробити жест лічби зліва направо. Праве передпліччя чоти­ри рази підняти та опустити)

Горобців, ромашки, зорі, (зображувати обома руками те, що необхідно полічити вказівному пальцю)

Вікна, човники на морі,

Білок, пальці, кавуни...

Мудрий пальчик вказівний. (Торкнутися лоба вказівним пальцем, тричі зігнути його.)

(І. Січовик)

Гра «Великий»

В. П. — стоячи, передпліччя вертикально, усі пальці правої руки стиснути в кулак.

Палець великий — (виставити великий палець)

Велике цабе. (Із виставленим великим пальцем тричі повер­нути передпліччя праворуч-ліворуч навколо вертикальної осі.)

Він поважає (двічі повільно зігнути та розігнути великий палець)

Дуже себе.

Сам ще ні разу (виставити вказівний палець лівої руки, помахати передпліччям праворуч-ліворуч (жест заперечен­ня), один рух на кожний склад)

Води не приніс, (імітувати носіння важких відер в обох руках)

Та гордовито (чотири рази підняти і опустити великий палець із відігнутим догори кінчикам)

Дере вгору ніс.

Хоч в рукавиці {праву долоню розкрити назовні, великий палець відвести вбік. Вказівним пальцем лівої руки обвести праву долоню по контуру, «малюючи рукавичку»)

Окремо живе — (усіма пальцями лівої руки охопити великий палець правої руки)

Зайвим ніколи (сховати великий палець у кулак) Ніхто не назве. (Тричі помахати передпліччям правої руки праворуч-ліворуч.)

Пальцям без нього (розчепірити пальці, розкрити праву долоню)

Не можна ніяк: (із розведеними пальцями тричі похитати передпліччям праворуч-ліворуч)

Вкупі тримає він (повільно, із напруженням стиснути паль­ці в кулак)

Міцно кулак.

А запитайте про справи — (вказівним пальцем правої руки намалювати в повітрі знак питання)

І знову (із виставленим вказівним пальцем зробити правим передпліччям рух уперед)

Палець великий (сховати вказівний палець, розігнути вели­кий палець)

Покаже: чудово! (Двічі зігнути та розігнути передпліччя
в напрямку до себе та від себе.)

(І. Січовик)

Лічилка для пальчиків

В. П. — стоячи; права рука вперед, усі пальці стиснути в кулак, дередпліччя під прямим кутом до плеча.

На всіх непарних рядках, починаючи з мізинця правої руки та завершуючи мізинцем лівої руки, погладжу­вати пальці від основи до кінчиків на першій частині рядка.

На другій частині непарних рядків двічі згинати та роз­гинати той палець, який щойно погладжували..

На парних рядка імітувати дії, що робить палець відповідно до тексту.

Перший пальчик рано встав,

У дзвінок закалатав.

Другий, як татусь учив,

Всіх в кімнаті полічив.

Третій пальчик для початку

У дворі провів зарядку.

А четвертий без нагадок

У братів навів порядок.

П'ятий — пальчикам на ранок

Влаштував смачний сніданок.

Шостий часу не втрачав:

В школі пальчиків навчав.

Сьомий пальчик після школи

Прилучавсь до волейболу.

Восьмий пальчик без розмов

Нарубав на зиму дров.

А дев'ятий жито жав,

Всіх піснями розважав.

Як стемніло, то десятий

Всіх братів покликав спати.

(І. Січовик)

Гра «Музикальні пальчики»

В. П. — стоячи, передпліччя вертикально, пальці пра­вої руки стиснути в кулак.

Живуть пальчики мої (розкрити долоню, розчепірити пальці)

В музикальній сім'ї. (Швидко ворушити всіма пальцями.)

Пальці-музиканти. (Лівою долонею погладити зверху вниз спочатку праву долоню, потім її тильний бік.)

Як один — таланти. (Погладжувати пальцями лівої руки по черзі кожний палець правої руки від основи до кінчиків.)

В дні погожі чи похмурі (від грудей одночасно в обидві сто­рони зробити дугоподібні рухи: лівою рукою — вгору-ліворуч, правою — вгору-праворуч,

посміхнутися. Нахилити голову, затулити її руками, наче сховатися від дощу) Грають пальці на бандурі, (пальцями правої руки імітувати гру на бандурі)

На гітарі і роялі, (імітувати гру на музичних інструментах)

У саду, в «кімнаті, в залі... (Відвести ліву руку назад дуго­подібним рухом уперед-вгору-назад, потім те саме правою рукою. Від плечей такими самими рухами одночасно підняти обидві кисті через сторони вперед, скруглити руки.)

Грають.пальчики усі: (руки зігнути в ліктях перед собою, пальцями обох рук імітувати гру на піаніно)

До-ре-мі-фа-соль-ля-сі. (Показати правою рукою ноти на невидимому нотному стані: пальці піднімаються, наче схо­динками драбини, з кожною нотою.)

(І. Січовик)

Забавлянка «Моя сім'я»

В, П. — стоячи, права рука вперед, пальці стиснути в кулак, передпліччя під прямим кутом до плеча.

Розгинали пальці в такій послідовності: великий, середній,вкайівний, безіменний, мізинець.

Виставивши палець на правій руці, обхопити його з усіх сторін пальцями лівої руки та чотири рази погла­дити його від основи до кінчика.

Після погладжування знову зігнути, сховавши в кулак, виставити наступний. палець, повторити погладжу­вання.

На останньому рядку розігнути пальці правої руки та з напруженням розчепірити їх, виконуючи передпліч­чям рухи вперед-назад.

Цей ось пальчик — мій дідусь,
Цей ось пальчик — мій татусь,
Цей ось пальчик — моя бабуся,
Цей ось пальчик — моя матуся,
Цей ось пальчик — я,

Ось і вся моя сім'я.

Гра «Жаб'ячі покупки»

В. П.— сидячи, руки на столі.

Куди поспішаєш ти, жабко-квакушко? (Лівою рукою зображувати «мишку»: основою долоні та кінчиками пальців спиратися на стіл, пальці зібрані в дрібку, кінчик великого пальця з'єднаний із кінчиками решти пальців. Кисть руки робить зиґзаґоподібні рухи поверхнею столу.)

З базару додому стрибаю, норушко. (Правою рукою зображувати «жабку»: основа долоні та кінчики розведе­них пальців спираються на стіл, пальці зігнуті. Імітувати чотири стрибки жабки.)

А що ти купила? (Те саме, що у першому рядку.)

Та всього потроху: (обома округленими кистями показа­ти щось маленьке, наблизивши їх одна до одної) Квапусти, квасолі, квартоплі й гороху (загинати по черзі пальці правої руки, притискуючи їхні кінчики до долоні. Зги­нати по одному пальцю на кожне слово, починаючи з мізин­ця. Склад «ква» виділяти інтонаційно)

Ква-ква! (Двічі зігнути та розігнути великий палець правої руки.)

Гра «Пожежник»

В. П. — стоячи, ліва рука зігнута в ліктьовому суглобі, передпліччя під прямим кутом до плеча, пальці разом.

Лізу, лізу по драбині, (вказівним і середнім пальцями пра­вої руки зображувати пожежника, який лізе по драбині. «Драбина» — це внутрішній бік передпліччя і долоня до кін­чика середнього пальця лівої руки. На кожний склад —один «крок». Коли завершується перший рядок, «Пожежник» зна­ходиться на середині «драбини». На останньому складі дру­гого рядка «пожежник» залазить на верх драбинки. Необхідно точно розрахувати «кроки» від початку пересування до кінця)

Щоб долізти до вершини.

От пожежник молодець! (Виставити великий палець правої руки (жест «усе добре». Двічі злегка підняти та опустити передпліччя з виставленим великим пальцем, покрутити ним праворуч-ліворуч-праворуч.) . Тут пожежі і кінець, (Намалювати перед собою два невелич­ких кола правою долонею праворуч, лівою — ліворуч.)

Забавлянка «Дощик»

В. П. — сидячи за столом, покласти руки на стіл. На стіл спираються тільки основи долоней і кінчики пальців, нібито приготуватися грати на піаніно. Почи­наючи з мізинця лівої руки, піднімати по черзі пальці, відриваючи їх від стола та опускаючи на стіл (на кож­ний склад — одне піднімання та опускання). Після постукування великим пальцем лівої руки слід посту­кати великим пальцем правої руки. Коли один палець піднімається, решта лежать на столі. Уважно стежити за тим, щоб разом із одним пальцем не відривалися від стола решта. Постукування пальцями нагадує звук падіння дощових крапель.

Крала дощик-накрапайчик,

Барабанить в барабанчик,

Бубонить у бубонець,

Щоб усі ішли в танець.

(Т. Копомієць)

Гра «Лічба»

В. П. — стоячи.

Рибку витяг дикобраз — раз! (Кистю правої руки показати рибку, яка пливе, потім імітувати «витягування рибки з річ ки». Зігнути руки в ліктях, розчепірити пальці, показуючи голки дикобраза. Показати один палець правої руки.)

Жабка вигукнула; «Ква!» — два! (З'єднати долоні обох рук, піднести їх до рота поперек обличчя, великі пальці торка­ються губ. Утримуючи великі пальці біля губ, роз 'єднати долоні з другої сторони, наче жабка роззявила рота. Показа­ти два пальці правої руки.)

Ворон каркнув угорі — три! (Кистями утворити «пташ­
ку», з'єднавши великі пальці по всій довжині, підняти, опус­
тити та знов підняти решту пальців. Показати три пальці
правої руки.) ,

Прилетіли сойки сірі — чотири! (Двічі підняти та опусти­ти руки, наче крила. Показати чотири пальці правої руки.)

А глухі тетері сплять — п'ять! (Скластиразом долоні, нахилити голову праворуч, підклавши долоні під праве вухо. Показати всі пальці правої руки.)

В щуки викликало злість — шість! (Різкими рухами правої руки імітувати «злу щуку». Далі до пальців правої руки дода­вати по одному пальцю лівої, щоб разом показувати необхід­ну кількість пальців.)

Котик мовить: «Рибку з'їм!» — сім! (М'якими рухами рук зображувати «вмивання кішки».)

Дятел стукав по горісі — вісім! (Ліву руку зігнути в лікті, передпліччя вертикально. Вісім разів постукати вказівним пальцем правої руки полівій долоні, що знаходиться у верти­кальному положенні.)

Заблукався кротик: «Де я?» — дев'ять! (Заплющити очі, крутити головою праворуч-ліворуч, зображуючи сліпого крота.)

Всі ви рибки наїстися — десять! (Погладити живіт правою долонею за рухом годинникової стрілки, імітуючи ситість.)

(І. Січовик)

Вправа «Футболісти»

В. П. — сидячи за столом або стоячи біля стола.

Уявити, ніби середній і вказівний пальці — це ноги спортсмена. Спочатку «виходять на розминку» «фут­болісти». Вони змагаються між собою, хто швидше «добіжить» від старту до фінішу.

На столі малюються крейдою дві лінії. Перша — «старт», друга — «фініш» (також ними можуть бути протилежні боки стола). Поставити руки на старт, спираючись кінчиками вказівних і середніх пальців на стіл. За сигналом «спортсмени» біжать до фінішу. Можна змагатися з сусідом по парті спочатку правими, потім лівими руками.

Після розминки починається «гра у футбол» кулькою для пінг-понгу. Крейдою слід намалювати «ворота», у які «футболіст» намагатиметься «забити м'яч».

Можна змагатися з товаришем або влаштувати, гру між правою та лівою рукою.

Вправа «Напруження та відпочинок»

В. П. — сидячи, руки на колінах.

Руки на колінах (розчепірити пальці обох рук із напружен­ням)

Стиснем в кулачки. (Повільно з напруженням стиснути пальці в кулаки.)

Міцно із напруженням (міцно утримувати пальці в кула­ках)

Тримаєм. Раз! Два! Три!

Потім вільно відпускаєм (вдих-видих. Повільно та м 'яко розчепірити пальці, на коліна спираються тільки основи долонь)

І отак відпочиваєм. (Опустити пальці на коліна.)

Як приємно, без напруження (повністю розслабити пальці рук, вдих-видих) Спокій мають наші руки.

Гра «Оленки та опеньки»

Інвентар: 8 дрібних предметів (ґудзиків, горошин, насіння бобів, соняшникового або гарбузячого насіння та ін.); 2 коробочки або пластикових стаканчика.

В. П. — сидячи за столом, пальці рук стиснути в кула­ки. На столі розсипати дрібні предметів (4 — більших за розміром, 4 — менших) і поставити дві коробочки. На 1-й та 2-й рядках основи долонів спираються на стіл, виставлені пальці розташовуються перпендикулярно до поверхні стола, кінчики пальців спрямовані вгору.

Оленка велика (показати вказівний палець правої руки)

Й Оленка маленька (показати мізинець лівої руки)

Ходили по лісу (кулаки з виставленими пальцями пересува­ються по столу) Збирати опеньки.

Маленька Оленка — (мізинцем лівої руки збирати дрібні предмети меншого розміру та складати в одну коробочку)

Маленькі збирала.

Велика ж — великі, (вказівним пальцем правої руки збирати предмети більшого розміру та складати в другу коробочку)

І в ковшики клали.

(А. Костецький)

Коли гра проводиться вдруге, «великою Оленкою» стає

вказівний палець лівої руки і навпаки.

Вправа «Пружинки»

В. П. — сидячи на стільці. Уявити, ніби пальці ніг знаходяться на «пружинках» і підстрибують угору, відштовхуючись носками. -Зробити вдих і притисну­ти «пружинки», ноги напружені, їм -«важко». Якщо «пружинки» відпустити, пальці ніг дещо піднімаються, а п'ятки залишаються на підлозі. Потім ногам стає «легко», вони повинні відпочити, для чого слід відпус­тити «пружинки», видихнути, розслабивши пальціі ніг. Повторити те саме, слухаючи.

Ну і дивнії пружинки,

Що впираються в ботинки.

Ти носочки опускай,

На пружинки натискай.

Дужче, друже, натискай,

Потім вже відпочивай.


Кiлькiсть переглядiв: 474

Коментарi